وبلاگ مسعود براتی

این وبلاگ برای نمایش نوشته‌ها، مطالب مطالعه شده که مناسب است دیگران هم ببینند و کارهای دیگری که الان مشخص نیست ایجاد شده است. لذا مطالب و پیوندها قابل استفاده هستند.

پیوندهای روزانه
پیوندها
  • ۰
  • ۰

این حرف را علینقی عالیخانی، وزیر اقتصاد پهلوی دوم گفته است:
"مذاکرات اقتصادی زیادی با اسرائیل کردیم. من چندین بار خودم رفتم اسرائیل و کاملا درگیر بودم در این کار و خیلی هم از وجود آنها استفاده کردیم. اولا توانستیم کارشناس‌های خوبی را که در رشته‌های مختلف داشتند بیاوریم، کارشناس‌های فوق العاده خوب در رشته‌های آب و کشاورزی و این‌ها، کمک‌های بسیار جالبی به ما کردند، مثلا برنامه جامع دشت قزوین زیر نظر آنها تهیه شد."
مجموعه تاریخ شفاهی و تصویری ایران معاصر. کتاب اقتصاد و امنیت، سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران،‌1393، تهران،‌ص 46

  • ۹۳/۱۲/۱۹
  • مسعود براتی

اسرائیل

ایران

کشاورزی

نظرات (۱)

عقیده بر این است که تا اصلاحات ارضی دهه 40 شمسی حدود 70 درصد روستاهای ایران تماماً یا بخشی از آنها وابسته به سیستم قنات بوده­اند. از آنجا که ساخت و نگهداری آن نیازمند سرمایه و نیروی کار بوده و از توان فردی خارج بود، سیستمهای تولید جمعی همچون کشت جمعی چند خانواری یا بنه در مقایسه با تولید مستقل فردی دارای مزیت بود. این واحدهای تولید جمعی در روستاهای ایران در پاسخ به چالشهای تحمیلی از طرف محیط زیست طبیعی و موانع محیط زیستی ناشی از کمبود عوامل تولید به ویژه آب گسترش یافت. بنه نهاد اجتماعی پیچیده ای برای تولید کشاورزی شامل کشت مجزا، حقابه معین و مدیریت نیمه برنامه ریزی شده مزارع بود. اصلی ترین وظیفه بنه تا اصلاحات ارضی آن بود که توانست بهره برداری مناسب از اراضی و منابع کمیاب آب را تحقق بخشد و علیرغم بعضی معایب (نظیر تقسیم نابرابر کار و توزیع نابرابر محصول) موجب استحکام موقعیت اجتماعی- اقتصادی کشاورز می­گردید.(به نقل از بلالی و همکاران،1389)

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی