وبلاگ مسعود براتی

این وبلاگ برای نمایش نوشته‌ها، مطالب مطالعه شده که مناسب است دیگران هم ببینند و کارهای دیگری که الان مشخص نیست ایجاد شده است. لذا مطالب و پیوندها قابل استفاده هستند.

پیوندهای روزانه
پیوندها
  • ۰
  • ۰

دیروز خبرگزاری مهر این خبر را منتشر کرد:

آغاز لغو غیر رسمی تحریم‌های نفتی/جزئیات بازگشت نفتکش‌های خارجی

تیتر خبر جذاب است و امیدوار کننده. اما متن خبر حکایت از امتیازی دارد که در توافق ژنو طرف غربی نسبت به آن متعهد شده بود. اما گویا در همین اواخر این امتیاز محقق شده است.

این گزارش می‌نویسد: «همزمان با پابرجا ماندن تحریم‌های بین‌المللی، بازار جهانی در حالی شاهد بازگشت بی سر و صدای بشکه‌های نفت ایران است که این روزها پایانه‌های نفتی کشور هم میزبان کشتی‌های نفتکش اروپایی و آسیایی هستند.
یک مدیر ارشد در شرکت ملی نفت ایران در گفتگو با مهر از بازگشت قابل توجه کشتی های نفتکش خارجی برای حمل و بارگیری نفت خام صادراتی ایران به پایانه های نفتی کشور در منطقه خلیج فارس خبر داده است.»

حضور نفتکش‌های خارجی برای چیست؟ آیا قرار است نفت بیشتری ایران بفروشد؟ همین گزارش ادامه می‌دهد:«این مقام مسئول در شرکت ملی نفت ایران با بیان اینکه از حدود یکسال گذشته تاکنون با توافق انجام گرفته با ژاپن، کشتی‌های نفتکش طرف قرارداد با پالایشگاه‌های ژاپنی به ورود به پایانه‌های نفت ایران و حمل طلای سیاه صادراتی کشور اقدام کرده اند، تصریح کرد: با این وجود در طول چند ماه اخیر پایانه‌های نفتی کشور شاهد بازگشت کشتی های نفتکش طرف قرارداد با پالایشگاه های ترکیه و چین است.»

یعنی نفتکش‌ها برای انتقال نفت ژاپن، چین و ترکیه آمده‌اند. آیا این یک تغییر مهمی است؟

در توافق ژنو تصریح شده بود که فشار برای کاهش فروش نفت ایران متوقف می‌شود و «در مورد معاملات نفتی مذکور، تحریم‌های اتحادیه اروپا و آمریکا بر بیمه و خدمات حمل و نقل مرتبط، تعلیق می‌شوند.» این یعنی باید از زمان اجرایی شدن توافق ژنو رفت و آمد نفتکش‌ها به بنادر ایرانی انجام می‌شد. اما حالا برای امتیازی که دیر گرفته‌ایم داریم خوشحالی می‌کنیم.

ما را چه شده است؟

پیوست: متن فارسی توافق نامه ژنو

متن انگلیسی توافق‌نامه ژنو


  • ۹۴/۰۲/۲۶
  • مسعود براتی

تحریم نفتی

توافق ژنو

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی