وبلاگ مسعود براتی

این وبلاگ برای نمایش نوشته‌ها، مطالب مطالعه شده که مناسب است دیگران هم ببینند و کارهای دیگری که الان مشخص نیست ایجاد شده است. لذا مطالب و پیوندها قابل استفاده هستند.

پیوندهای روزانه
پیوندها
  • ۰
  • ۰
شهریور 1389 بود که به عنوان نماینده جنبش عدالتخواه دانشجویی متن آماده شده توسط جنبش را خواندم.

barati-agha

سلام علیکم

از بابت وقتی که در اختیار جنبش عدالتخواه دانشجویی گذاشته شده است تشکر می نمایم.
بسم الله الرحمن الرحیم
یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُواْ اصْبِرُواْ وَصَابِرُواْ وَرَابِطُواْ وَاتَّقُواْ اللّهَ لَعَلَّکُمْ تُفْلِحُونَ
انقلاب اسلامی به رهبری حضرت روح الله (ره) و ایستادگی مردم سرآغاز، تحولات جهانی به نفع مستضعفین جهان بوده است. اکنون با افزایش سرعت این تحولات ، نیاز بیشتری به حضور فعالتر فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در میان کشورهای خارجی به منظور تقویت و گسترش جبهه ضد استکباری، احساس می گردد. خوشبختانه ریاست محترم جمهوری در دیپلماسی عمومی فعال ظاهر شدند که جای تقدیر و تشکر دارد. امسال جنبش عدالتخواه با اعزام گروه سه نفره ای به کنفرانسی مردمی در کشور بولیوی ، توانست موضوعات ضد استکباری و ضد صهیونیستی را در آنجا مطرح نماید که مورد استقبال شرکت کنندگان واقع گردید در این سفر شوق و عطش ملت‌های مستضعف برای شنیدن آرمان های انقلاب اسلامی نمایان شد. همچنین معلوم شد علی‌رغم تلاش‌های انجام شده فاصله تا وضع مطلوب بسیار است. احساس می شود نهادهای مسئول در این امر درگیر فرایندهای بروکراتیک هستند که آنها را از اهداف خود دور می نماید. لذا باید، جریان دانشجویی و مسئولین توجه جدی تری به مقوله صدور انقلاب داشته باشد و نقش خود را در این زمینه پیدا کند. نقشی که در اوایل انقلاب اسلامی برای آن تجربیات موفقی وجود دارد.

موضوع دیگری که دغدغه قدیمی جنبش دانشجویی بوده است و همچنین بر وجهه جمهوری اسلامی در میان کشورهای اسلامی تاثیر گذار است، بحث تحریم کالاهای شرکت های حامی رژیم صهیونیستی است. متاسفانه علی رغم وجود قانون صریح در این مورد ، به دلیل عدم انسجام و اراده کافی در میان مسئولین اجرایی این مساله روی زمین مانده است.
مطالبی هم در مورد مسایل داخلی بیان می شود:

در فضای رسانه ای کشور شاهد دعواهای بی مورد و سیاسی هستیم که مسایل کم اولویت را به عنوان مساله اصلی کشور مطرح می نمایند. و تنها نتیجه آنها نیز به حاشیه رفتن مسایل و مشکلات اصلی انقلاب و مردم است. در ادامه برخی از مسایل را که در فضای عمومی کشور کمتر به آنها توجه می شود را بیان می نماییم:

الف) مورد اول بحث خصوصی سازی است .اشتیاق زاید الوصف برخی از مسئولین برای خصوصی سازی همه چیزاست. بحث خصوصی سازی آموزش و پروش و بهداشت است که توسط مسئولین مطرح گردیده، به نظر ما این دو مقوله در ذیل اصل ۴۳ قانون اساسی قرار دارد و نباید نگاه اقتصادی به آنها داشت. و نگرانی بیشتر در مورد نتایج و آثار فرهنگی-اجتماعی و اقتصادی این عمل بر قشر محروم جامعه است. جنبش عدالتخواه دانشجویی علی رغم دعوت از مسئولین این دو حوزه برای برگزاری جلسه پاسخگویی، اما با پاسخی از سوی مسئولین مواجه نشد.

ب ) مورد دوم مقوله تحقق عدالت در جامعه است.که با مبارزه با فقر و فساد و تبعیض حاصل می شود. در اینجا باید از فعالیت های انجام شده برای رفع فقر تشکر نمود، هر چند که در مبارزه با فقر و مفاسد اقتصادی انتظارات جنبش دانشجویی برآورده نشد. اما آنچه که برای مردم گزنده تر است ، و موجب ایجاد فاصله میان مردم و مسئولین می شود و زمینه سو استفاده دشمن را فراهم می کند ، تبعیض می باشد. متاسفانه به بحث تبعیض آن طور که لازمه تحقق عدالت است ، پرداخته نشده است. تبعیض در مبارزه با مفاسد اقتصادی ، تبعیض در تخصیص امکانات شهری ، تبعیض در رسیدگی به شکایات مردم ، سخت شدن ورود اقشار مستضعف به دانشگاه ، فروش مدرک دانشگاه های معتبر یا همان دانشجوی پولی- که در پیش نویس برنامه پنجم توسعه تکرار شده است – چند مورد از تبعیض های موجود است.

یکی از موارد آشکار تبعیض فعالیت های صدا و سیما است. محور نبودن مستضعفین و کوخ نشینان در تولید برنامه های خبری و هنری است. به عنوان مثال مسایل کوچک کلان شهرها از مسایل حیاتی شهرستان ها اهمیت بیشتری پیدا می کند. حقوق۸۰۰ میلیونی یک نفر ساعت‌ها موضوع برنامه می‌شود اما مشکلات کوره دهات‌ها نه.

نکته ای دیگر، عدم استفاده صدا و سیما از فعالین و متفکرین انقلابی در برنامه ها می باشد. ما در مقطعی شاهد حضور ایشان در صدا وسیما بودیم که با استقبال مخاطبان نیز مواجه گردید که نوید بخش مطرح شدن اصول و آرمان های انقلاب در صدا وسیما بود، اما متاسفانه این روند ادامه پیدا نکرد، که این را ناشی از نگاه محافظه کارانه مدیران صداو سیما می دانیم.

حذف شدن جریان دانشجویی و فعالیت های سیاسی و اجتماعی این قشر در برنامه های صدا و سیما از دیگر نقاط ضعف این مجموعه می باشد. سفر بولیوی ، فعالیت جریان دانشجویی در زمان جنگ غزه ، اعتراضات صورت گرفته در زمان حمله به کشتی آزادی ؛ از نمونه هایی است که در صدا وسیما انعکاسی نیافت.

البته سایر مسئولین نیز تعامل مناسبی با جریان دانشجویی ندارند، عدم پاسخگویی به جنبش دانشجویی، برگزاری جلسات گزینشی برای ظاهر سازی، حاکی از عدم اهمیت دادن به جنبش دانشجویی است و متاسفانه از نحوه تعامل حضرتعالی با جنیش دانشجویی نیز الگو نمی گیرند.

در سطح دانشگاه مسایلی که قابل بیان است، درگیر شدن جریان دانشجویی در بازی های سیاسی و غافل شدن از مسایل اصلی مردم ، تقلیل جنگ نرم به جنگ روانی ، و همچنین وجود جریانات فکری و فرهنگی مانند غرب شناسی های افراطی و انتزاعی نفی کننده دست آوردهای تکنیکی غرب است که سبب تغییر اولویت های ذهنی دانشجویان می گردد و نتیجه ی آن بی توجهی به مسایل عینی و پیش روی انقلاب است .
در انتها مناسب است ، تعدادی از مطالبات جنبش عدالتخواه در سالهای گذشته که هنوز تحقق کامل نیافته است، باز خوانی شود : عدم تدوین سازو کارهای قانونی برای اجرای اصل ۸ قانون اساسی، اجرایی نشدن قانون بررسی اموال مسئولین و بستگان آنها قبل و بعد از مسئولیت، اشتیاق پیوستن به سازمان تجارت جهانی در میان برخی مسئولین ، مبارزه با طاغوت فرهنگی و جریانات انجمن حجتیه ای خصوصا در عرصه فرهنگ.

کلام آخر، از مولایمان امیرالمومنین آموخته ایم که در مقابله با دشمنان اینگونه باشیم:
“کوهها از جای کنده می شوند، تو پابرجا باش! دندان هایت را به هم بفشار . کاسه سرت را به خدا بسپار.قدمهایت را بر زمین استوار کن. چشم به آخرین صفوف دشمن بدوز و از برق سلاحهایشان ترس به دل راه مده. و بدان که پیروزی از سوی خدای سبحان است.
والسلام علیکم و رحمه الله

  • ۹۴/۰۳/۳۱
  • مسعود براتی

دیدار

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی