وبلاگ مسعود براتی

این وبلاگ برای نمایش نوشته‌ها، مطالب مطالعه شده که مناسب است دیگران هم ببینند و کارهای دیگری که الان مشخص نیست ایجاد شده است. لذا مطالب و پیوندها قابل استفاده هستند.

پیوندهای روزانه
پیوندها

۳ مطلب در مرداد ۱۳۹۴ ثبت شده است

  • ۱
  • ۰

تجربه‌ای برای بالا بردن ظرفیت فکری ملت ایران

یک تجربه‌ای در اختیار ملّت ایران است - که حالا من مختصراً عرض خواهم کرد - این تجربه ظرفیّت فکری ملّت ما را بالا خواهد برد؛ مثل تجربه‌ای که در سال ۸۲ و ۸۳ در زمینه‌ی تعلیق غنی‌سازی انجام گرفت، که آن‌وقت تعلیق غنی‌سازی را در مذاکرات با همین اروپایی‌ها، جمهوری اسلامی برای یک مدّتی پذیرفت. خب ما دو سال عقب افتادیم، لکن به نفع ما تمام شد. چرا؟ چون فهمیدیم که با تعلیق غنی‌سازی، امید همکاری از طرف شرکای غربی مطلقاً وجود ندارد. اگر ما آن تعلیق اختیاری را - که البتّه به‌نحوی تحمیل شده بود، لکن ما قبول کردیم، مسئولین ما قبول کردند - آن روز قبول نکرده بودیم، ممکن بود کسانی بگویند خب یک ذرّه شما عقب‌نشینی میکردید، همه‌ی مشکلات حل میشد، پرونده‌ی هسته‌ای ایران عادی میشد. آن تعلیق غنی‌سازی این فایده را برای ما داشت که معلوم شد با عقب‌نشینی، با تعلیق غنی‌سازی، با عقب افتادن کار، با تعطیل کردن بسیاری از کارها مشکل حل نمیشود؛ طرف مقابل دنبال مطلب دیگری است؛ این را ما فهمیدیم، لذا بعد از آن شروع کردیم غنی‌سازی را آغاز کردن. امروز وضعیّت جمهوری اسلامی با سال ۸۲، زمین تا آسمان فرق کرده؛ آن روز ما چانه میزدیم سرِ دو، سه سانتریفیوژ، [ در حالی که‌] امروز چندین هزار سانتریفیوژ مشغول کارند. جوانهای ما، دانشمندان ما، محقّقین ما، مسئولین ما همّت کردند، کارها را پیش بردند. بنابراین از مذاکراتی هم که امروز در جریان است، ما ضرری نخواهیم کرد. البتّه بنده همچنان که گفتم خوشبین نیستم؛ من فکر نمیکنم [از]این مذاکرات آن نتیجه‌ای را که ملّت ایران انتظار دارد، به‌دست بیاید، لکن تجربه‌ای است و پشتوانه‌ی تجربی ملّت ایران را افزایش خواهد داد و تقویت خواهد کرد؛ ایرادی ندارد امّا لازم است ملّت بیدار باشد.

۱۳۹۲/۰۸/۱۲: بیانات در دیدار دانش‌آموزان و دانشجویان

برای برداشته شدن تحریم‌ها از آرمان‌ها دست برندارید!

خب، هیچ مسئولى معلوم است که راضى نیست و موافق نیست که در مقابلِ دشمنان کوتاه بیاید و براى اینکه مثلاً تحریمها برداشته بشود یا کم بشود، از آرمانها دست بردارند؛ خیلى خب، حالا که اینجور است، پس شما بیایید کارى کنید که کشور در مقابل تحریمها مصونیّت پیدا کند؛ اقتصاد مقاومتى یعنى این.

۱۳۹۳/۱۰/۱۷ بیانات در دیدار مردم قم

 

من با مذاکره کردن مخالف نیستم؛ مذاکره کنند؛ تا هروقت میخواهند مذاکره کنند! من معتقدم باید دل را به نقطههاى امیدبخش حقیقى سپرد، نه به نقطههاى خیالى نه به نقطههاى خیالى، آنچه لازم است این است .

۱۳۹۳/۱۰/۱۷ بیانات در دیدار مردم قم

تکریم ملت ایران حفظ شود

باید تکریم و حرمت ملّت ایران و مسئله‌ی اساسیِ مهمّی که عبارت است از پیشرفت ملّت ایران، [در مذاکرات] محفوظ بشود و محفوظ بماند.

۱۳۹۳/۱۱/۱۹ بیانات در دیدار جمعى از فرماندهان و کارکنان نیروى هوایى

 

بنده هم موافقم، مطمئنّم که ملّت ایران هم آن توافقی را که در آن عزّت او محفوظ بماند، احترامش محفوظ بماند، منافعش حفظ بشود، مخالفتی ندارد، موافقت خواهد کرد ؛ منتها باید این خصوصیات، بلاشک ملاحظه بشود

۱۳۹۳/۱۱/۱۹ بیانات در دیدار جمعى از فرماندهان و کارکنان نیروى هوایى

توافق روشن و غیرقابل تفسیر باشد!

همه‌ی آنچه هم قرارداد بسته میشود بین مسئولین ما و بین طرف مقابل، باید روشن، واضح، غیر قابل تفسیر و تأویل باشد. این‌جور نباشد که طرف مقابل - که با دبّه‌کردن و چک‌وچانه زدن، کار خود را پیش میبرد - بتواند باز سر قضایای گوناگون، بهانه‌گیری کند، دبّه در بیاورد، کارها را مشکل بکند؛ نه، همه‌ی اینها برای این است که سلاح و حربه‌ی تحریم از دست دشمن خارج بشود. اگر بتوانند این کار را بکنند خوب است. البتّه باید به معنای واقعی کلمه تحریم از دست دشمن خارج بشود، تحریم برداشته بشود؛ توافقِ به این صورت‌[ بشود]؛ والّا اگرچنانچه در این زمینه به توفیق نرسیدند، ملّت ایران و مسئولین و دولت محترم و دیگران، راه‌های فراوانی دارند و یقینا باید آن راه‌ها را طی کنند برای اینکه بتوانند حربه‌ی تحریم را بی‌اثر کنند و کُند کنند.

۱۳۹۳/۱۱/۱۹ بیانات در دیدار جمعى از فرماندهان و کارکنان نیروى هوایى

 

آمریکایی‌ها این‌جورند. آمریکایی‌ها و چند کشور اروپایی - که مثل بچّه دنبال آمریکا در حرکتند و واقعا اشتباه هم دارند میکنند، دچار یک اشتباه راهبردی هستند این کشورهای اروپایی تابع آمریکا - با پرتوقّعیِ تمام، حرفشان این است که همان‌چه آنها میخواهند، با همان خصوصیات که آنها میخواهند بایستی تحقّق پیدا کند؛ خب این غلط است، این راه مذاکره نیست.

۱۳۹۳/۱۱/۱۹ بیانات در دیدار جمعى از فرماندهان و کارکنان نیروى هوایى

با توافق بد مخالف هستم!

بنده با توافقی که بتواند انجام بگیرد موافقم؛ البتّه توافق بد نه. آمریکایی‌ها مکرّر تکرار میکنند و میگویند «ما معتقدیم که توافق نکردن، بهتر از توافق بد کردن است»؛ بله، ما هم همین عقیده را داریم؛ ما هم معتقدیم که توافق نکردن، بهتر است از توافق بد، توافقی که به ضرر منافع ملّی است، توافقی که موجب تحقیر ملّت بزرگ و با عظمت ایران است.

۱۳۹۳/۱۱/۱۹ بیانات در دیدار جمعى از فرماندهان و کارکنان نیروى هوایى

خب امروز آمریکا ظاهر فربهی دارد؛ قدرت مالی، قدرت اقتصادی، قدرت سیاسی، قدرت نظامی، قدرت امنیّتی، و غفلت میشود از اینکه همین دستگاه صاحب قدرت، اهل موذی‌گری‌های آدمهای ضعیف هم باشد، ولی هست؛ اهل حیله‌گری است، اهل خدعه است، اهل خنجر از پشت زدن است؛ این‌جوری است.

۱۳۹۳/۱۲/۲۱ بیانات در دیدار اعضاى مجلس خبرگان رهبرى

در مذاکره آمریکا را بشناسید!

آن کسانی هم که در درون مجموعه‌ی روشنفکری کشور هنوز ملتفت نبودند که طرف مقابلشان – آمریکا – کیست، خوب است نگاه کنند به این مذاکرات(مذاکرات هسته ای) و بفهمند با چه کسی مواجهند و آمریکا امروز در دنیا چه دارد انجام میدهد.

۱۳۹۴/۰۱/۰۱ بیانات در حرم مطهر رضوی

این یک خدعه‌ی آمریکایی است که میگویند قرارداد میبندیم، نگاه میکنیم به رفتارها، بعد تحریمها را برمیداریم! این‌جوری نیست.

۱۳۹۴/۰۱/۰۱ بیانات در حرم مطهر رضوی

رفع تحریم جزو موضوعات مذاکره نه نتیجه آن!

آمریکایی‌ها تکرار میکنند که «ما قرارداد با ایران میبندیم، بعد نگاه میکنیم ببینیم اگر به قرارداد عمل کردند تحریمها را برمیداریم» این حرف حرف غلط و غیر قابل قبولی است؛ این را ما قبول نداریم. رفع تحریمها جزو موضوعات مذاکره است، نه نتیجه‌ی مذاکرات.

۱۳۹۴/۰۱/۰۱ بیانات در حرم مطهر رضوی

شیوه‌ی نظارتی غیرمتعارف ممنوع!

تذکّر بعدی این است که هیچ شیوه‌ی نظارتی غیر متعارف که جمهوری اسلامی را به یک کشور اختصاصی از لحاظ نظارت تبدیل میکند، به‌هیچ‌وجه مورد قبول نیست. همین نظارتهای متعارفی که در همه‌ی دنیا معمول است، اینجا هم همان نظارتها [باشد]، و نه بیشتر.

۱۳۹۴/۰۱/۲۰ بیانات در دیدار مداحان اهل‌بیت علیهم‌السلام

اتّفاقی که باید بیفتد این است که تحریمها به‌طور کامل و یکجا بایستی لغو بشود. اینکه یکی از آنها میگوید تحریمها شش ماه دیگر لغو میشود، یکی میگوید نه ممکن است یک سال هم طول بکشد، یکی دیگر میگوید ممکن است از یک سال هم بیشتر بشود، اینها بازیهای متعارف معمول اینها است؛ اینها هیچ قابل اعتناء و قابل قبول نیست؛ تحریمها بایستی ــ اگر چنانچه حالا خدای متعال مقدّر فرموده بود و توانستند به یک توافقی برسند ــ در همان روز توافق به‌طور کامل لغو بشود؛ این باید اتّفاق بیفتد.

۱۳۹۴/۰۱/۲۰ بیانات در دیدار مداحان اهل‌بیت علیهم‌السلام

ما اجازه نمیدهیم به حریم دانشمندان هسته‌ای ما و دانشمندان در هر رشته‌ی حسّاس و مهمّی، اندک‌اهانتی بشود. من اجازه نمیدهم بیگانگان بیایند با داشمندان ما، با فرزندان برجسته و عزیز ملّت ایران که این دانش گسترده را به اینجا رسانده‌اند، بخواهند بنشینند حرف بزنند.

۱۳۹۴/۰۲/۳۰ بیانات در دانشگاه افسرى و تربیت پاسداری امام حسین علیه‌السلام

راه مقابله با دشمن عدم انفعال

مسئولین عزیز ما که در این میدان با شجاعت حرکت میکنند، بدانند تنها راه مقابله‌ی با دشمن وقیح، عزم راسخ و عدم انفعال است؛ اینها باید بتوانند پیام ملّت ایران و عظمت ملّت ایران را در مذاکرات نشان بدهند. همه‌ی ما - هرکدام و در هرجا - کسانی هستیم که به برکت انقلاب اسلامی این توفیق را پیدا کردیم مسئولیّتی داشته باشیم.

۱۳۹۴/۰۲/۳۰ بیانات در دانشگاه افسرى و تربیت پاسداری امام حسین علیه‌السلام

آنها زیاده طلبند!

هرچه یک دولتی، یک ملّتی، مسئولینی در مقابل این دشمن عقب‌نشینی کنند، آنها جلو می‌آیند؛ آنها زیاده‌طلبند؛ آنها جز به استکبار و استعمار و سلطه‌ی بر ملّتها به چیزی قانع نیستند؛ هرچه بتوانند جلو می‌آیند؛ باید دیواره‌ی مستحکمی از عزم و توکّل و اقتدار ملّی در مقابل آنها به‌وجود آورد.

 ۱۳۹۴/۰۲/۳۰ بیانات در دانشگاه افسرى و تربیت پاسداری امام حسین علیه‌السلام

  • مسعود براتی
  • ۱
  • ۰
شاید به درد این روزها بخورد. بازخوانی بیانات رهبر درباره نتیجه مذاکرات و توافق نهایی:
  • من همین جا این را بگویم: اوّلا بنده با توافقی که بتواند انجام بگیرد موافقم؛ البتّه توافق بد نه. آمریکایی‌ها مکرّر تکرار میکنند و میگویند «ما معتقدیم که توافق نکردن، بهتر از توافق بد کردن است»؛ بله، ما هم همین عقیده را داریم؛ ما هم معتقدیم که توافق نکردن، بهتر است از توافق بد، توافقی که به ضرر منافع ملّی است، توافقی که موجب تحقیر ملّت بزرگ و با عظمت ایران است.
  • ما با پیشرفت این کاری که مسئولین دولتی ما شروع کرده‌اند و تلاش هم دارند میکنند - واقعا دارند تلاش میکنند و وقت میگذارند و نیرو صرف میکنند - موافقیم؛ به یک توافق خوب هم اگر برسد موافقیم. بنده هم موافقم، مطمئنّم که ملّت ایران هم آن توافقی را که در آن عزّت او محفوظ بماند، احترامش محفوظ بماند، منافعش حفظ بشود، مخالفتی ندارد، موافقت خواهد کرد؛ منتها باید این خصوصیات، بلاشک ملاحظه بشود؛ باید تکریم و حرمت ملّت ایران و مسئله‌ی اساسیِ مهمّی که عبارت است از پیشرفت ملّت ایران، محفوظ بشود و محفوظ بماند.
  • همه‌ی آنچه هم قرارداد بسته میشود بین مسئولین ما و بین طرف مقابل، باید روشن، واضح، غیر قابل تفسیر و تأویل باشد. این‌جور نباشد که طرف مقابل - که با دبّه‌کردن و چک‌وچانه زدن، کار خود را پیش میبرد - بتواند باز سر قضایای گوناگون، بهانه‌گیری کند، دبّه در بیاورد، کارها را مشکل بکند؛ نه، همه‌ی اینها برای این است که سلاح و حربه‌ی تحریم از دست دشمن خارج بشود. اگر بتوانند این کار را بکنند خوب است. البتّه باید به معنای واقعی کلمه تحریم از دست دشمن خارج بشود، تحریم برداشته بشود؛ توافقِ به این صورت‌[ بشود]؛ والّا اگرچنانچه در این زمینه به توفیق نرسیدند، ملّت ایران و مسئولین و دولت محترم و دیگران، راه‌های فراوانی دارند و یقینا باید آن راه‌ها را طی کنند برای اینکه بتوانند حربه‌ی تحریم را بی‌اثر کنند و کُند کنند. بیانات در دیدار جمعى از فرماندهان و کارکنان نیروى هوایى 93/11/19
  • از اوّل نگاه ما به مذاکره‌کنندگان و طرف آمریکایی نگاه شکّ‌آلود بود. طبق تجربه‌هایی که داشتیم، به اینها اطمینان نداشتیم، [لذا] از اوّل با ملاحظه وارد شدیم. نظرمان هم این بود که اگرچنانچه اینها سرِ حرف خودشان ایستادند که خب اشکالی ندارد؛ ما حاضر بودیم هزینه هم بدهیم، یعنی ما عقیده نداریم که در یک مذاکره هیچ هزینه‌ای نباید داد، هیچ عقب‌گردی نسبت به بخشی از موضوعات نباید کرد؛ نه، به‌قدر صحیح و منطقی و عقلایی حاضر به هزینه دادن هم بودیم؛ منتها ما دنبال توافق خوب بودیم. من این را همین‌جا عرض بکنم: ما هم میگوییم توافق خوب، آمریکایی‌ها هم میگویند توافق خوب؛ منتها ما که میگوییم توافق خوب، منظورمان توافق منصفانه و عادلانه است؛ آنها که میگویند توافق خوب، توافق تمامت‌خواهانه است.
  • ما دنبال توافقیم. اگر کسی بگوید که در مسئولین جمهوری اسلامی کسی هست که توافق را نمیخواهد، خلاف گفته؛ این را همه بدانند. مسئولین جمهوری اسلامی - بنده، دولت، مجلس، قوّه‌ی قضائیّه، دستگاه‌های گوناگون امنیّتی، نظامی، غیره - همه در این جهت متّفقیم و موافقیم که توافق باید انجام بگیرد. در این جهت هم باز همه متّفقند که این توافق باید عزّتمندانه باشد، مصالح جمهوری اسلامی بدقّت و با وسواس باید در آن رعایت بشود؛ در این هم هیچ اختلافی نیست؛ دولت، مجلس، بنده، دیگران و دیگران همه در این جهت متّفقیم، نظرمان یکی است. توافق بایستی توافقی باشد منصفانه و منافع جمهوری اسلامی را بایستی تأمین بکند. بیانات در دیدار مسئولان نظام  94/04/02
  • من البتّه هیچ‌وقت نسبت به مذاکره‌ی با آمریکا خوش‌بین نبودم. نه از باب یک توهّم بلکه از باب تجربه؛ تجربه کردیم. حالا اگر یک روزی ــ ما که در آن روز قاعدتاً نخواهیم بود ــ شماها ان‌شاءالله در جریان حوادث و جزئیّات و یادداشت‌ها و نوشته‌های این روزها قرار بگیرید، خواهید دید که این تجربه‌ی ما از کجا حاصل شده؛ تجربه کردیم. لکن با وجود اینکه من خوش‌بین نبودم به مذاکره‌ی با آمریکا، با این مذاکرات موردی، مخالفت نکردم، موافقت کردم؛ از مذاکره‌کنندگان هم با همه‌ی وجود حمایت کردم، الان هم حمایت میکنم. از رسیدن به یک توافقی که منافع ملّت ایران را تأمین کند و عزّت ملّت ایران را حفظ کند، صددرصد من حمایت میکنم و استقبال میکنم؛ این را همه بدانند. اگر کسی بگوید که ما مثلاً با توافق یا با رسیدن به یک نقطه مخالفیم، نه، خلاف حق و خلاف واقع گفته است. اگر یک توافقی انجام بگیرد که این توافق توافقی باشد که منافع ملّت را، منافع کشور را تأمین بکند، بنده کاملاً با آن موافقت خواهم کرد.
    البتّه این را هم ما گفتیم که توافق نکردن بهتر از توافق بد است ــ که این حرف را آمریکایی‌ها هم میزنند ــ این فرمول، فرمول درستی است؛ توافق نکردن از توافق کردنی که در آن، منافع ملّت پامال بشود، عزّت ملّت از بین برود، ملّت ایران با این عظمت، تحقیر بشود [بهتر است]، توافق نکردن شرف دارد بر یک چنین توافق کردنی. این هم این مطلب؛ این نکته‌ی اوّل. بیانات در دیدار مداحان اهل‌بیت علیهم‌السلام 94/01/20
  • مسعود براتی
  • ۰
  • ۰
روز پنجشنبه سایت خامنه‌ای دات آی آر، دومین شماره نشریه خط حزب الله را منتشر کرد. در این نشریه مقاله‌ای با عنوان «روش تحلیل مذاکرات هسته‌ای» بدون نام نویسنده، منتشر شد. از آنجا که این یادداشت درباره مهم‌ترین مساله سیاست داخلی، سیاست خارجی و اقتصاد کشور است و با توجه به جایگاه الهام‌بخشی این سایت، نمی‌توان به راحتی از کنار نکات مطرح شده در آن گذشت. خصوصا آنکه دو نکته کلیدی این مقاله از نظر استدلالی ضعف داشته و نتیجه حاصل از آن درست نیست. با توجه به اهمیت مساله خوب است گفتگوهایی درون گفتمانی پیرامون آن نکات صورت گیرد. انشالله دوستان فعال در سایت پویا و پیشرو خامنه‌ای دات آی ار، بر حقیر خرده نگیرند و این نقد دوستانه را فتح بابی برای گفتگوهای بیشتر تلقی کنند.
1.    نویسنده یا نویسندگان در بخشی از این مقاله می‌نویسند:
«مطالعه متن و تدقیق در جزییات آن به تنهایی کفایت بــرای قضاوت دربــاره این پدیده [مذاکرات هسته‌ای] نمی کند. توجه به شــرایط، بازیگران و زمینه ها  و ... خود از عناصر مهم قضاوت و تحلیل این پدیده است.»
درست است که متن توافق‌نامه به تنهایی نمی‌تواند شرایط فعلی و تمامی ابعاد آن را تبیین کند، اما به معنای کم اهمیت بودن آن نیست. بسته به این‌که ما چه چیزی را می‌خواهیم نقد و بررسی کنیم میزان توجه به متن توافق‌نامه و جزییات آن وزن پیدا می‌کند. به نظر حقیر نیز مقطع کنونی مقطع بررسی و نقد عملکرد تیم مذاکره کننده نیست. ما قرار نیست در ۸۰ روز پیش رو که فرصت طلایی تایید یا رد توافق‌نامه است، به بررسی عملکرد تیم مذاکره کننده بپردازیم. الان زمان بررسی خروجی مذاکرات است و عکس نظر نویسنده این مطلب، باید گفت که متن توافق‌نامه برای رسیدن به این نتیجه که آیا توافق جامع مصداق توافق خوب و تامین کننده منافع ملت ایران هست یا نه، کافی است.
الان زمان تشخیص و ارزشگذاری بر خروجی حاصل شده از مسیر مذاکرات دوساله است و مهم‌ترین منبع برای این کار نیز نتیجه مذاکرات که همان متن توافق جامع باشد، هست. پس نباید اهمیت این خروجی که قابلیت بررسی و نقد دارد را کم دانست.
به نظر تاکید رهبر انقلاب بر بررسی دقیق متن توافق‌نامه نیز از همین زاویه قابل درک باشد. بهترین چیز برای اینکه مردم ایران متوجه شوند که آیا مسیر مذاکره مسیر پرفایده یا میسر پر ضرری است، بررسی نتیجه آن است که در قالب توافق جامع نمود پیدا کرده است.
2.    در بخش دیگری نویسنده یا نویسندگان می‌نویسند: « دیدار کارگزاران در حین مذاکــرات بود و بیان این خــط قرمزها در چند سطح کارکرد داشــت: این خطوط در عین حال که باید حافظ دســتاوردها و منافع ملی و حد و اندازه خرج کردن از دارایی های کشــور به حساب می آمد، ابزاری هم در جهت قوت دست تیم مذاکره کننده هنگام مذاکره با مستکبر بود. به عبارت دیگر خطوط قرمز، هدف مذاکره نبود، بلکه بسته به نوع آن،  «ابزار» رسیدن به هدف بود و یا «سپر» حفظ منافع ملی. به همین دلیل این خطوط مانند «مین» عمل نمی کنند که با یک اتفاق و جابجایی بشود به قضاوت مطلق رسید. از سوی دیگر چه بسا ممکن است حتی با حفظ همه آن خطوط هم دستیابی به هدفی که برای مذاکره معین  شده صورت نگیرد.»
مانند این بیان را بارها شنیده‌ایم. خصوصا بعد از بیانیه لوزان و جو تاییدی همگانی که در جامعه و از سوی بیشتر نخبگان سیاسی ایجاد شد. به طور مشخص افراد متعددی که چهره‌های حزب الهی‌ نیز دارند به بیان‌های مختلف تاکید می‌کردند که صحبت‌های رهبر انقلاب در بازه بعد از لوزان، و به طور خاص بیان خطوط قرمز تنها مصرف بیرونی داشته و برای پر کردن دست مذاکره کننده‌ها صورت گرفته است.
به عبارت دیگر این دوستان می‌گویند که این خط قرمز‌ها نه برای رعایت شدن که بلکه برای عبور کردن وضع شده‌اند و این را نوعی تقسیم کار میان رهبر انقلاب و تیم مذاکره کننده می‌دانند. یعنی رهبری فضایی ایجاد کرده است که سایه تهدید و ترک مذاکرات در مسیر مذاکره ایجاد شود و تیم مذاکره کننده با استناد به این فضا از حریف امتیاز بیشتری بگیرد. در نتیجه عدم رعایت خطوط قرمز در مذاکرات به معنی بد بودن نتیجه مذاکرات نیست.
هر تحلیل‌گری در اینکه خطوط قرمز تبیین شده از سوی آقا اثرات مهمی در مسیر مذاکرات داشته، شکی ندارد. اما سوال مهم این است که آیا امتیاز بیشتر گرفتن در مسیر مذاکرات «هدف» بیان خطوط قرمز بوده یا صرفا «اثر» آن.
تفاوت در این است که وقتی صرف گرفتن امتیاز را هدف تبیین خطوط قرمز از سوی رهبری تلقی کنیم، نتیجه می‌شود همین چیزی که دوستان در نشریه نوشته‌اند. یعنی خطوط قرمز تنها سپری برای منافع ملی بوده است. لذا عدم تحقق آنها چیز بدی نیست. به عبارت دیگر ما به مرگ گفته‌ایم تا آمریکا به تب راضی شود!!
اما شفاف بخواهم بگویم این بیان بسیار خطرناک است. خدا را شکر بارها رهبر انقلاب در بیان‌های مختلف تاکید کرده‌اند که دیپلمات نیستند و بیان صریح دارند. اینکه بیانات صریح رهبری را که جایگاه ولی در جامعه اسلامی دارد و مهم‌ترین رسالتش هدایت و رشد جامعه است،‌ حمل بر مصرف بیرونی کنیم و از جامعه بخواهیم که آنها را نادیده بگیرد، فتح باب خطرناکی است که بوی تحریف از آن به مشام می‌رسد.
آیا رهبر انقلاب به این مهم توجه نداشته‌اند که بیان خطوط قرمز آن هم به صورت علنی و صریح و با استفاده از تعابیری همچون «عرض کردم بنده بیانم بیان صریح است، تعبیرات دیپلماسی را بنده خیلی بلد نیستم؛ آنچه ما میگوییم صریح و همین [است‌] که گفتیم؛ این مورد نظر ما است» مهم‌ترین مصرف کننده و مخاطبش جامعه و مردم هستند!
اما خلاف نظر نویسنده یا نویسندگان این مطلب به نظر می‌رسد که خطوط قرمز از سوی رهبر انقلاب با هدف مصرف خارجی وضع نشده است بلکه هدف اصلی آن مصرف داخلی است. مهمترین مصرف آن نیز تبیین ملاک‌هایی برای ارزیابی نتیجه مذاکرات است تا بر اساس آن مردم بتوانند تشخیص دهند که آیا نتیجه مذاکره با آمریکا تامین کننده منافع آنان هست یا نه؟
خوب است دوستان به تاکیدات رهبر انقلاب در ابتدای شروع مذاکرات توجه کنند. ایشان بارها اعلام کردند که مذاکره با آمریکا بدبین هستند و بعید می‌دانند که نتیجه مطلوب مردم از آن حاصل شود. از طرف دیگر این مذاکره را مسیری برای افزایش آگاهی مردم و شناخت بهتر مردم از دشمن خود یعنی آمریکا دانستند.
حال سوال این است، مردم چگونه می‌توانند متوجه شوند که آیا مذاکره فایده داشته و یا نداشته؟ غیر از این است که نیاز به ملاک‌ها و معیارهایی برای ارزیابی نتیجه دارند.
خروجی این مذاکرات بهترین چیزی است که بر اساس آن می‌توان به این سوال جواب داد که آیا مذاکره برای ملت ایران فایده داشته یا خیر؟ ملاک ارزیابی این خروجی نیز خطوط قرمزی است که توسط رهبر انقلاب تعیین شده است.
در نتیجه باید گفت که وظیفه همه آحاد جامعه است که تا حد توان بر اساس ملاک‌های تعیین شده از سوی رهبری که همان خطوط قرمز است، خروجی مذاکرات را ارزیابی کنند و به این جمع‌بندی برسند که آیا توافق‌ جامع مصداق توافق خوب و تامین کننده منافع ملت ایران هست یا نه؟ لذا نباید وزن و اهمیت خطوط قرمز را در نگاه جامعه پایین آورد.

** با توجه به حساسیت این مساله، این مطلب ابتدا در وبلاگ منتشر شده تا جلوی سواستفاده‌های احتمالی گرفته شود. لذا تاکید می‌کنم که این مطلب برای نشریه خاص یا سایت خاصی تهیه نشده است و صرفا دغدغه شخصی نویسنده بوده است.
  • مسعود براتی