وبلاگ مسعود براتی

این وبلاگ برای نمایش نوشته‌ها، مطالب مطالعه شده که مناسب است دیگران هم ببینند و کارهای دیگری که الان مشخص نیست ایجاد شده است. لذا مطالب و پیوندها قابل استفاده هستند.

پیوندهای روزانه
پیوندها

۷ مطلب در تیر ۱۳۹۴ ثبت شده است

  • ۰
  • ۰

دیروز بعد از یک دور گفتگوی طولانی، سرانجام ایران و ۵+۱ به جمع‌بندی توافق جامع رسیدند. اتفاقی که همه ناظران آن را تاریخی خواندند.

متن این توافق‌نامه ۱۵۹ صفحه است. متنی بسیار طولانی و البته پیچیده که خواندن و مسلط شدن به آن نیازمند زمان و مطالعه مکرر است. اما به دلیل اهمیت این اتفاق طبیعی است که افراد زیادی تمایل داشته باشند تا متن توافق جامع را مطالعه کنند و در نهایت به تحلیلی درباره آن برسند.
در این مسیر دو نکته به نظر دارای اهمیت است که باید به آنها توجه شود:
- نکته اول این است که متن توافق جامع از نظر فنی با توافق ژنو و بیانیه لوزان متفاوت است. تفاوت اصلی مفصل بودن و تشریح جزییات فراوان در آن است. به عبارت دیگر توافقنامه جامع شفاف و به دور از هرگونه ابهامات احتمالی است. مشخص است تلاش فراوانی شده است تا کمترین ابهام در درون متن باشد. این وضعیت درباره توافق ژنو و لوزان وجود نداشت. در نتیجه تمام کسانی که تمایل دارند درباره این جمع‌بندی تحلیل و نظر ارایه دهند، نباید به تفاسیر و صحبت‌های افراد اصالت بدهند. در زمانی که متن اصلی وجود دارد و گویا نیز هست، دیدگاه‌های افراد و برداشت‌های آنان از توافق جامع، نمی‌تواند مبنای تحلیل شود. 
لذا اگر افراد بخواهند تحلیل درست ارایه بدهند به ناچار باید به سمت مطالعه متن اصلی و تحلیل آن حرکت کنند و خواندن و شنیدن صحبت‌های دیگران راه گشا نخواهد بود. بلکه بیشتر سردرگمی ایجاد می‌کند. متن‌هایی که در طول یک روز گذشته منتشر شده است گویای این مطلب هست.
- نکته دوم که می‌تواند برای کسانی که به دنبال فهم و اشراف پیدا کردن پیرامون توافق جامع هستند، مفید باشد، این است که ضمیمه پنجم توافق نقشه درک درست توافق است. در توضیح باید گفت که متن توافق و ضمایم آن بسیار مفصل و پر از موضوعات مختلف است. برای مثال در بخش‌ تحریم‌ها تمامی تحریم‌های اعمال شده علیه ایران در بخش‌های مختلف به تفصیل آمده است. لذا با خواندن آنها نمی‌توان به این سوال جواب داد که آیا امتیازها به صورت هم وزن داده و گرفته شده است یا نه؟
در  نتیجه مساله زمان‌بندی و نحوه برداشتن تحریم‌ها و نیز اقداماتی که ایران باید در مقابل آن انجام دهد تعیین کننده وزن توافق است. این مهم در ضمیمه ۵ توافق مستتر شده است.
اما ضمیمه ۵ به دلیل وجود ارجاعات متعدد که به ضمایم دیگر توافق دارد، یک پیچیدگی مضاعف داشته و برای تسلط بر آن نیاز به زمان گذاری جدی دارد که به نظر این سطح از تمرکز در حد و توان رسانه‌ها نیست. برای همین شاید رسانه‌ها نتوانند نقش خود در این داستان را به خوبی ایفا کنند.
پس اگر بخواهیم درک درستی از جمع بندی توافق جامع داشته باشیم اولا به متن اصلی رجوع کنیم و ثانیا با استفاده از ضمیمه پنجم نقشه توافق جامع را درست مطالعه کنیم.
منبع: فردا نیوز

  • مسعود براتی
  • ۰
  • ۰

کتاب ولایت و حکومت از کتابهای تهیه شده توسط انتشارات صهباست. این کتاب نتیجه جمع‌آوری سخنرانی‌ها و بیانات رهبر انقلاب پیرامون مساله ولایت و حکومت اسلامی؛ از قبل انقلاب تا سال‌های اخیر است.

اگر اسم دیگری بخواهیم برای این کتاب انتخاب کنیم، می‌توانیم عنوان «اندیشه سیاسی اسلام» بر آن بنهیم. تشریح و تبیین نظریه اسلام در حوزه حکومت‌داری و مسایل محوری آن همچون ولی و جایگاه ولایت در جامعه اسلامی، نقش مردم در نظام اسلامی، رابطه نظام اسلامی با جهان خارج و ... از مهم ترین ویژگی‌های این کتاب ارزشمند است.

از آنجایی که تجربه مطالعه کتب درسی اندیشه سیاسی در دوران تحصیل داشتم، این کتاب ظرفیت بسیار زیادی برای تبدیل شدن به کتاب درسی در رشته‌های مرتبط با علوم سیاسی را دارد.

آگاهی از محتوای این کتاب برای همه آنهایی که می‌خواهند در جامعه اسلامی، کنش‌گر اجتماعی باشند  نیز لازم و ضروری است. بدون شک به شکل‌گیری بصیرت سیاسی افراد کمک شایانی خواهد کرد.


  • مسعود براتی
  • ۰
  • ۰
  • استاد فقط به معنای معلّم نیست، بلکه به معنای مربّی نیز هست؛ این یک راز طبیعیِ مکشوف برای همه است. کسی که ما از او چیزی یاد میگیریم و بابی از دانش را به روی ما باز میکند، به‌طور طبیعی یک نفوذی در قلب ما و روح ما ایجاد میکند...به‌طور طبیعی تعلیم با امکان تربیت همراه است؛ از این فرصت باید استفاده کرد.
  • امروز کشور به جوانهایی نیاز دارد که بتوانند بازوان پُرقدرتی باشند برای پیشرفت کشور، سرشار از انگیزه‌ی ایمانی، بصیرت دینی، همّت بلند، جرئت اقدام، اعتمادبه‌نفس، اعتقاد به اینکه «ما میتوانیم»، امید به آینده، افقهای آینده را روشن و درخشان دیدن، روح استغناء -نه به معنای اعراض از فراگیری از بیگانگان، که این را ما هرگز توصیه نکرده‌ایم و نمیکنیم؛ حاضریم شاگردی کنیم پیش دیگران که از ما بیشتر بلدند- روحیّه‌ی استغناء از تأثیرگذاری، تحمیل و سوءاستفاده‌ی از انتقال دانش که امروز در دنیای دانشمند که دنیای قدرت استکباری است این معنا رایج است -این روحیّه‌ی استغناء باید در جوان وجود داشته باشد- روحیّه‌ی فهم درست از موقعیّت کشور که ما در کجا هستیم و کجا میخواهیم برسیم و چگونه میتوانیم این راه را طی کنیم -که در بیانات امروز این اساتید، نکات روشنی در این زمینه حقیقتاً وجود داشت- قاطع بودن در برابر دست‌اندازی، تجاوز و خدشه‌دار کردن استقلال ملّی؛ ما به جوانهایی با یکچنین روحیّه‌هایی نیاز داریم
  • مسعود براتی
  • ۰
  • ۰
کتاب شش گفتار در ولایت حاصل سخنرانی‌های رهبر انقلاب در سال ۵۳ در مسجد امام حسن مجتبی مشهد مقدس پیرامون موضوع ولایت است. نکات فراوانی در این گفتارها وجود دارد. یکی از نکات جالب این واقعه تاریخی است که رهبر انقلاب به آن اشاره می‌کند. این واقعه نشان دهنده آن است که از قدیم دانش و فناوری یکی از ابزارهای اعمال قدرت بوده است.
«داستان معروفی است که در نوع کتب معتبر شیعه ذکر شده است و مربوط به زمان امام صادق یا امام باقر (ع) است که سکه عالم اسلام را از کشور روم می‌آوردند و روم یک تهدیدی کرد و اینها درمانده شدند. آنگاه امام (ع) دستگاه خلافت را ارشاد کرد. خیلی عجیب است. فقط یکی دو مورد استثنایی است که بنده می‌بینم ائمه هدی (ع) مختصر روی خوشی به دستگاه خلافت نشان دادند. یکی اینجاست که امام دستگاه خلافت را راهنمایی کرد و فرمود که سکه را اینطور بریزید. چون آنها طریقه‌ سکه زدن نقره‌ها را نمی‌دانستند.»
شش گفتار در ولایت، انتشارات بین‌الملل، ص ۳۷
  • مسعود براتی
  • ۰
  • ۰

کلیپی که دوستان خبرنامه دانشجویان درباره دیدار دانشجویان با رهبر انقلاب تولید کرده‌اند.



خبرنامه دانشجویان ایران: سنت افطاری رهبری انقلاب با دانشجویان یکی از دیدارهای ویژه ایی است که در شرایطی متفاوت تر از سایر دیدارها انجام می شود؛ صراحت و جسارت بیان، جنس مطالبات و نوع مطالبه گری دانشجویان و پاسخ های شفاف رهبری را می‌توان از مهمترین وجوه تمایز این دیدار برشمرد.

مسئله خصوصی سازی و اجرای قانون پنجم توسعه کشور از مهمترین مسائلی بود که در سال 89، فضای کشور را درگیر کرده بود. در این میان تشکل‌های دانشجویی در دیدار رمضانیه همان سال حرف های زیادی درباره این مسئله داشتند؛ می توان جنبش عدالتخواه دانشجویی را تنها تشکلی دانست که در آن دیدار، به طور ویژه درباره مسائل حول خصوصی سازی و قانون پنجم توسعه مطالبی را بیان کرد. به همین خاطر به سراغ نماینده این تشکل دانشجویی در آن سال رفتیم. وی از اهمیت مطرح کردن این مسئله در دیدار با رهبر انقلاب گفت. این فعال اسبق دانشجویی در ادامه از اثر بخش بودن صحبت ها مقابل رهبری می گوید بطوری که بعد از ارائه طرحی درباره مسئله خصوصی سازی در آن دیدار، از خارج شدن آن طرح از مجلس خبر داد. انتقاد از عملکرد آن موقع صدا و سیما و گلایه از عدم توجه مسئولین به دعوت دانشجویان، از دیگر قسمت های گفتگوی ما با وی بود. دبیر اسبق جنبش عدالتخواه در انتها از دانشجویان خواست که در دیدار امسال از تحلیل های سطحی پرهیز کنند.

این کلیپ را در لینک زیر مشاهده کنید:


  • مسعود براتی
  • ۱
  • ۰
  • هیچ‌کس نمیتواند ما را در آن حالت، از آن ورطه‌اى که در مقابل ما است نجات بدهد، مگر عمل صالح و فضل الهى.
  • بعضى بدشان مى‌آید از اینکه کسى آنها را به یاد مرگ بیندازد؛ نه، این درمان است، این دارو است؛ علاج خودخواهى‌هاى ما، علاج غفلتهاى ما، علاج هوسرانى‌هاى ما است.
  • تقواى یک کشور چیست؟ تقواى یک جامعه چیست؟ یک جامعه، بخصوص اگر مثل جامعه‌ى نظام جمهورى اسلامى آرمانهاى والا و بلندى داشته باشد، مورد تهاجم است؛ مورد هجوم تیرهاى زهرآگین است؛ این هم تقوا لازم دارد. تقواى جامعه چیست؟ در بخشهاى مختلف تقواى اجتماعى را میتوان تعریف کرد؛ در بخش اقتصاد، تقواى جامعه عبارت است از اقتصاد مقاومتى.

  • مسعود براتی
  • ۰
  • ۰

گزارش «رمزگشایی از معمای تحریم‌های مرتبط با هسته‌ای» که تجمیع شده مطالب منتشر شده با همین عنوان است، منتشر شده است. 


فهرست مطالب این گزارش:

چرا مفهوم «تحریم‌های مرتبط با موضوع هسته‌ای» معما است؟ 
دو تفسیر از «تحریم‌های مرتبط با موضوع هسته‌ای»
تفسیر خوش‌بینانه 
تفسیر بدبینانه
تحریم بانک مرکزی
بانک‌های عامل
بانک سپه  
بانک ملی
بانک صادرات
سوئیفت
تحریم‌های نفتی
بخش تولید نفت
تحریم فروش نفت خام ایران (کاهش صادرات و کاهش خریداران نفت خام ایران)
تحریم دسترسی به درآمد‌های نفتی
شرکت ملی نفت 
تحریم شرکت کشتیرانی ایران
جدول نهایی

برای دانلود گزارش لینک زیر را باز کنید:

دانلود گزارش «رمزگشایی از معمای تحریم‌های مرتبط با هسته‌ای»

  • مسعود براتی