وبلاگ مسعود براتی

این وبلاگ برای نمایش نوشته‌ها، مطالب مطالعه شده که مناسب است دیگران هم ببینند و کارهای دیگری که الان مشخص نیست ایجاد شده است. لذا مطالب و پیوندها قابل استفاده هستند.

پیوندهای روزانه
پیوندها

۱۳ مطلب در ارديبهشت ۱۳۹۴ ثبت شده است

  • ۰
  • ۰

اشاره: این متن حاصل گفتگو با نشریه بسیج دانشجویی دانشگاه شریف است. قرار بود که در هفته‌های گذشته منتشر شود. به دلیل مفصل بودن انشالله در چند بخش در اینجا منتشر می‌شود.

مقام معظم رهبری در سخنرانی ابتدای سال، چهار نکته اساسی و خیلی مهم در مورد موضوع تحریم ها فرمودند. یکی از نکاتی که خیلی توجه داشتند و صراحتا گفتند اینکه آمریکا به مذاکرات هسته‌ای بسیار احتیاج دارد و در ادامه فرمودند که مخالفت‌های طرف جمهوری‌خواه در آمریکا به خاطر این است که نگذارند طرف دموکرات این امتیاز رو به نفع خودش تمام کند ضمن اینکه در توافقی که صورت میگیرد دو طرف برای توافق میایند یک سری نیازها را رفع کنند. مذاکره و توافق برای رفع نیاز طرفین صورت میگیرد. نیاز ایران در مذاکرات مشخص است. برای رفع تحریم‌ها، رفع قطعنامه‌های شورای امنیت، عده ای هم که میگویند برای شکستن جو جهانی علیه ایران.
علت رقابت و احتیاج طرف امریکایی مذاکره چیست؟ امریکا چه احتیاجی به مذاکره دارد؟

  • مسعود براتی
  • ۰
  • ۰

کتاب «الزامات و چالش‌های دیپلماسی عمومی ایران در عصر جهانی‌شدن» حاصل یک کار مطالعاتی است که بنده هم عضو آن بودم. کارفرمای این کار مرکز ملی مطالعات جهانی شدن بود. هرچند که در زمان انتشار کتاب حاصل از کار مطالعاتی اسم یکی از اعضای تیم را درج نکردند.

jahani shodan

  • مسعود براتی
  • ۰
  • ۰

دیروز خبرگزاری مهر این خبر را منتشر کرد:

آغاز لغو غیر رسمی تحریم‌های نفتی/جزئیات بازگشت نفتکش‌های خارجی

تیتر خبر جذاب است و امیدوار کننده. اما متن خبر حکایت از امتیازی دارد که در توافق ژنو طرف غربی نسبت به آن متعهد شده بود. اما گویا در همین اواخر این امتیاز محقق شده است.

  • مسعود براتی
  • ۰
  • ۰

دیروز شیراز خدمت دوستان فعال در هسته‌های مطالبه‌گر کشاورزی بودم. این دومین نشست تخصصی هسته‌های مطالبه‌گر کشاورزی بعد از راه افتادن قرارگاه شهید احمدی روشن در معاونت علمی سازمان بسیج دانشجویی است.

باید فرصتی شود و درباره فلسفه و ماموریت قرارگاه احمدی روشن و کارگروه‌های فعال ذیل آن بنویسم. در حال حاضر کارگروه کشاورزی با محوریت مساله خودکفایی فعال‌ترین کارگروه‌های قرارگاه است.

این نشست به همت بچه‌های خونگرم و فعال و اهل دل بسیج دانشکده کشاورزی دانشگاه شیراز برگزار شد. خدا به ایشان خیر دهد.

این یک گزارش تصویری از نشست است.

  • مسعود براتی
  • ۰
  • ۰

یکی از توفیقات این بود که در یکی از مساجد تهران بحث تحریم‌ها را برای مردم ارایه بدهم. تجربه خوبی بود. الحق و الانصاف مردم خوب و فهیمی داریم.

به دلیل اینکه مخاطب مردم بودند کمی بحث را کلی‌تر گرفتم. در قالب ۴ سوال اساسی:
    • آیا می‌توان روزی را تصور کرد که ایران اسلامی با آمریکا به تفاهم برسد؟
    • آیا امکان دارد آمریکا با مذاکره تحریم‌ها را بردارد؟
        ○ چرا تحریم‌ها کارآمد بوده است؟
    • چه پیشرفت‌هایی درباره تحریم‌ها در طول مدت مذاکرات به دست آمده است؟
    • تحریم‌های مرتبط با هسته‌ای یعنی چه؟
بحث انجام شد. آخر جلسه یکی از نمازگزاران که حدود ۷۰ سال داشت، پرسید که آیا این نکات ابهام را تیم مذاکره کننده نمی‌داند؟ قبل از پاسخ من امام جماعت مسجد که با بزرگواری تا آخر بحث نشسته بود نکاتی را مطرح کرد. لب کلام ایشان این بود که این نحوه بحث کردن منجر به ناامید کردن مردم می‌شود و باید نکات مبهم به تیم مذاکره کننده و دولت گفته شود. از طرف دیگر هم باید صبر کرد تا توافق نهایی بشود و بعد آن را نقد کرد.

  • مسعود براتی
  • ۰
  • ۰

یکی از ضرورت‌های فکری برای شناخت دنیای جدید، شناخت دوران استعمار است. رهبر انقلاب دنیای جدید را با مفهوم «نظام سلطه» معرفی می‌کنند و ریشه تاریخی این نظام را در دوران استعمار می‌دانند. اتفاقات، حوادث و روندهای دوران سلطه به ما کمک خواهد کرد تا دنیای امروز را بهتر بشناسیم.

در بررسی تاریخ استعمار به حوادثی برخورد خواهیم کرد که به راحتی نمی‌توان از کنار آنها گذشت و هر فردی که کوچکترین پایبندی به ارزش‌های انسانی داشته باشد،‌ پذیرش حوادث برایش سخت است. اما اطلاع از این حوادث برای درک بهتر واقعیت دنیای جدید انکار ناپذیر است.

یکی از این حوادث «جنگ تریاک» است. جواهر لعل نهرو در کتاب نگاهی به تاریخ جهان، یک نامه را به این جنگ اختصاص داده است. این جنگ در اواخر نیمه اول قرن ۱۹ (۱۸۴۰ تا ۱۸۴۲) میان چین و انگلستان رخ داد. این جنگ نخستین مرحله نفوذ موثر کشورهای استعمارگر در چین بود.

نمایی از جنگ دوم تریاک

  • مسعود براتی
  • ۰
  • ۰

پنجشنبه و جمعه گذشته خدمت دوستان اصفهان بودیم و یک نوبت (3 جلسه) در دانشگاه صنعتی اصفهان و یک نوبت هم (2 جلسه) میان طلاب مدرسه میرزا حسین بحث تحریم را ارایه دادم.

سرفصل‌های ارایه شده در این جلسات:

  • آسیب‌شناسی مواجهه با تحریم‌ها/ عدم درک جنگ اقتصادی
  • نتایج غفلت و نشناختن تحریم‌ها
  • آشنایی با سناریوی دشمن در اعمال تحریم‌ها
  • آشنایی با تحریم‌ها
    • تاریخچه تحریم‌ها تا قبل از پرونده هسته‌ای
    • سه راهبرد دشمن در اعمال تحریم‌های جدید
    • تحریم‌ها از منظر نهادهای وضع کننده
    • اتاق فرماندهی تحریم‌ها
    • ساختار تحریم‌های اقتصادی (با تمرکز بر تحریم‌های بانکی و نفتی)
  • مذاکرات و تحریم‌ها
    • آیا امکان دارد تحریم‌ها با مذاکره برداشته شود؟
    • دو سوال مهم برای ایران درباره تحریم‌ها در مذاکرات
    • چه پیشرفت‌هایی در طول مذاکرات به دست آمده است؟
    • معمای تحریم‌های مرتبط با هسته‌ای؟!
    • جدول تطبیقی دو تفسیر از تحریم‌های مرتبط با هسته‌ای

دانلود فایل ارایه: تحریم‌های اقتصادی

و ساختار تحریم‌های اقتصادی (فایل ارایه در برنامه ثریا)

سه تا عکس هم که به نظرم جالب بود در ادامه مطلب آوردم.

  • مسعود براتی
  • ۰
  • ۰

امروز در محل کار اجباریمان (سربازی) همراه ناهار موز دادند. یاد این جمله رهبری افتادم:« دولت تصمیم بگیرد در هیچ‌یک از چیزهایی که مصرف میکند، از قلم و کاغذ روی میز گرفته تا ساختمان‌سازی تا بقیّه‌ی چیزها، هرآنچه در داخل قابل تولید است، خودش را از خارج ممنوع کند، بر خودش حرام کند.» و موز نگرفتم. یک نامه هم به مسئول بالاسری خود نوشتم و از ایشان خواستم که به مسئولان امر تذکر دهند.

«موز» یک میوه خارجی است و مصرف آن به معنای خروج ارز از کشور است. به معنای ایجاد بازار برای کالای خارجی است. در سال 93 بر اساس امار گمرک کشور در حدود 400 میلیون دلار صرف واردات موز شده است. پس می‌شود با کم کردن مصرف موز و مصرف میوه ایرانی (سیب یا پرتقال یا کیوی یا هر میوه دیگر) به تولید داخل کمک کرد.

تذکر: همه می‌دانیم که این کار تمام کاری که باید در حمایت از تولید داخل انجام شود نیست و کارهای مهم‌تری هم هست که باید از مسئولان مطالبه کرد. اما بازهم همه می‌دانیم که همه باید خود را مسئول بدانیم.

یکی از دوستان این نظر را به صورت خصوصی گذاشته که نکته درستی است. ایشان نوشته‌اند:« برادر مسعود در مناطق جنوبی کشور مثل سیستان و بلوچستان موز هم پرورش می دهند که اتفاقا طعم خوبی هم دارد. چرا به جای تشویق به تولید بیشتر داخلی صورت مسأله را پاک کنیم؟» البته ما صورت مساله را پاک نکردیم. میزان تولید داخلی ما به اندازه مصرف نیست و اتفاقا هرچه واردات کمتر شود بازار برای داخلی بیشتر مهیا می‌شود. دولت وظیفه دارد که بازار میوه داخل را در اختیار میوه داخلی قرار دهد تا زمینه ساز توسعه آن فعالیت نیز شود.


جدول واردات موز در سال 93 را می‌توانید در ادامه مطلب ببینید

  • مسعود براتی
  • ۰
  • ۰

رهبر انقلاب در دیدار کارگران به نکات مهمی درباره خرید کالای ایرانی از سوی مردم و دولت اشاره کردند. برای تحقق هر امر مهمی در جامعه داشتن درک درست از آن ضروری است. در موضوع مهم و راهبردی حمایت از کالای ایرانی، داشتن درک درست و جامع از مفهوم «حمایت از کالای ایرانی» کمک فراوانی به تحقق آن خواهد کرد.

حمایت از کالای ایرانی سطوح مختلفی دارد. در نگاه اول دو سطح مردم و دولت (دولت به معنای عام نه صرفا قوه مجریه) قابل شناسایی است.

  • مسعود براتی
  • ۰
  • ۰
رهبر انقلاب در دیدار کارگران تاکید کردند: «من خواهش میکنم در دولت مطرح کنید، اصرار کنید، پافشاری کنید که اشیائی که جزو مصارف دولتی است، مطلقاً از خارج نیاید. این یک قلم عمده است، یک قلم بزرگ است؛ چون دولت با دامنه‌ی وسیعی که دارد، مصرف‌کننده‌ی درجه یک است.»
یک نمونه ساده و سطحی که باهاش برخورد کردم.
هفته پیش یکی از سازما‌ن‌های دولتی رفته بودم برای کاری. در طبقه‌ای که کار داشتم با دو پدیده برخورد کردم. یکی تعداد بیش از اندازه چاپگر. برای هر میز کارشناسی یک چاپگر وجود داشت. در صورتی‌که با یک کار کوچک و شبکه کردن رایانه‌ها در نهایت سه چاپگر بیشتر نیاز نبود. یعنی چیزی در حدود ۸ چاپگر اضافی بود. خب اگر فرض کنیم در هر طبقه ۸ تا ۱۰ چاپگر اضافی باشد در کل ساختمان عدد بزرگی می‌شود. نخریدن این چاپگرها یعنی تقاضای کمتر برای کالای خارجی.
پدیده دوم نصب یک تلویزیون هوشمند با برند خارجی بود. تازه آورده بودند و داشتند در یکی از اتاق‌های آنجا نصب می‌کردند.
این دو مورد را که دیدم نتوانستم خودم را نگه دارم و در آخر جلسه با مسئول آن قسمت مطرح کردم. دلایلی آورد که البته قانع کننده نبود ولی مشخص بود که به این نکات کمتر توجه داشته است. اما نکاتی گفت که می‌توان از آن به عنوان «خریدهای پنهان خارجی» نام برد که باید مفصل به آن پرداخت.
به نظرم هرکسی در هر بخش دولتی و عمومی که ارتباط دارد می‌تواند به این نکات ریز توجه کند. شاید فکر کنیم موثر نیست و اثر خاصی ندارد. اما تذکر دادن ابتدای مسیر تحول است.
مورد دیگری که هم در امور کاری و هم امور زندگی شخصی مشاهده می‌شود پذیرایی با میوه خارجی (مشخصا موز) است. به نظرم اگر جایی به این مورد برخورد کردیم با عدم استفاده و بیان دلیل آن می‌توانیم به کشاورز و باغدار داخلی کمک کنیم.

یک لایه دیگر حمایت از کالای داخلی همان موردی بود که من اسمش را می‌گذارم «خرید پنهان خارجی»؛ درباره‌اش بیشتر خواهم نوشت.
  • مسعود براتی
  • ۰
  • ۰

مرکز تحقیقات کنگره دو گزارش پیرامون تحریم‌ها، دلایل و نحوه برداشته شدنش منتشر کرده است. گزارش اول را دیانی ریناک[۱] در اسفند ۹۳ و گزارش دوم کنتز کاتزمن[۲] چند روز بعد از گزارش اول نوشته است. بخش‌هایی از این دو گزارش درباره نحوه برداشته شدن تحریم‌ها است. به دلیل اهمیت این مساله بخش‌های مربوط بازنویسی شده و در اختیار مخاطبان قرار می‌گیرد.

می‌توان گفت که در هر یک از قوانین کنگره به طور خاص آن قانون نحوه برداشته شدن یا تعلیق شدن آن قانون بیان شده است. به عبارت دیگر یک رویه عمومی برای برداشته شدن قوانین کنگره وجود ندارد.

در قانون سیسادا در بخش ۴۰۱ شرایط و نحوه برداشته شدن تحریم‌ها به این صورت بیان شده است:

۳۰ روز بعد از آنکه رئیس جمهور برای کنگره تایید کند که:

  1. دولتمردان ایران حمایت از تروریسم بین‌الملل را متوقف کردند و بعد از این به موارد مشخص شده برای کشورهای حامی تروریسم احترام می‌گذارد.
  2. ایران پیگیری، اکتساب، توسعه سلاح‌های هسته‌ای، شیمیایی، بیولوژیکی، موشک‌ّهای بالستیک و فناوری پرتاب موشک بالستیک خود را متوقف می‌کند و به صورت تایید شده‌ای خلع سلاح نیز شود.

همچنین درباره تعلیق موقت (waive) نیز بیان شده است که در صورتی رئیس جمهور می‌تواند تحریم‌های این قانون را تعلیق کند که مشخص کند این تعلیق جزیی از منافع آمریکا است.

برای اینکه رئیس جمهور بتواند برای کنگره تایید کند که یک کشوری که در لیست کشورهای حامی تروریسم قرار داشته، دیگر حامی تروریسم نیست، فرایند قانونی وجود دارد. این فرایند در قانون کنترل صادرات تسلیحات آمده است.

قانون کنترل صادرات تسلیحات دو لازمه متفاوت برای رئیس جمهور جهت خارج کردن یک کشور از لیست تعیین کرده است، بسته به این که آیا رژیم آن کشور تغییر کرده است یا خیر.

اگر رژیم کشور تغییر کرده باشد، رئیس جمهور می‌تواند کشور را به وسیله ارایه گزارش تاییدی به کنگره فورا از لیست تروریسم خارج کند.

اگر رژیم کشور تغییر نکرده باشد، رئیس جمهور باید ۴۵ روز پیش از روز برداشته شدن تحریم‌ها، به کنگره گزارش دهد. رئیس جمهور باید تایید کند که:

  1. کشور مذبور در طول مدت شش ماه گذشته از تروریسم بین‌الملل حمایت نکرده است
  2. آن کشور تعهد دهد که در آینده نیز این کار را نخواهد کرد.

در این حالت کنگره این فرصت را دارد تا برداشته شدن تحریم‌ها را متوقف کند به وسیله وضع کردن یک قطعنامه متصل به آن. رئیس جمهور نیز این گزینه را دارد که این قطعنامه را وتو کند. در این حالت برداشته شدن تحریم‌ها نیازمند وتو کردن این رای از سوی کنگره دارد.

پیوست:

دریافت متن کامل گزارش اول

دریافت متن کامل گزارش دوم

___________________________________________________________________________

[۱] – Dianne E. Rennack

[۲] – Kenneth Katzman

  • مسعود براتی
  • ۰
  • ۰

هدیه فناورانه یکی از کارهایی است که در سال‌های اخیر و با پیشرفت فناوری در ایران بارها توسط رییس جمهور سابق انجام شد. فواید قابل توجهی برای این کار قابل تصور است. به خصوص که این کار اقتدار فناوری یک کشور را نشان می‌دهد.

زمانی که احمدی نژاد دستگاه نانوسکوپ را به مرحوم چاوز هدیه داد، چاوز گفت که سلاح هسته‌ای ایران همین است و آمریکا از این می‌ترسد. (درباره هدیه فناورانه بیشتر بدانید؛ اینجا و اینجا و اینجا)

در خاطرات دکتر عالیخانی که اولین وزیر اقتصاد ایران در دهه ۴۰ شمسی بود، یک خاطره مربوط به ارایه هدیه فناورانه ایرانی به شوروی سابق بیان شده است. 

«در آخرین سفری که به شوروی کردم به نایب نخست وزیر شوروی که قائم مقام کاسیگین در امور اقتصادی بود آقای نویکو، به عنوان هدیه یک یخچال ایرانی دادم. او فوق العاده خوشحال شد و به من تاکید کرد که راننده خودش می‌اید یخچال را می‌برد و تاکید کرد مبادا یخچال را به دفترش بفرستم. یخچال ساخت ایران شهرت داشت»

کتاب اقتصاد و امنیت، صفحه ۲۷۷

  • مسعود براتی
  • ۰
  • ۰

این کتاب با همکاری دانشگاه اصفهان و سازمان پدافند غیرعامل تهیه و منتشر شده است.
نقاط قوت کتاب:
این کتاب در حوزه تحریم‌های اقتصادی است و جزو معدود کتاب‌هایی است که به این موضوع پرداخته است. به طور کلی علی‌رغم آنکه مساله تحریم‌ها یکی از مهم‌ترین مسایل کشور در ۵ سال گذشته بوده است اما درباره این موضوع تلاش‌های علمی کمی صورت گرفته است.
این کتاب موارد بسیاری را بررسی کرده است و به خصوص در بیان تجربیات تحریم در سایر کشورها موارد خوبی را بیان کرده است.
در نتیجه خواندن این کتاب برای افرادی که موضوع تحریم‌ها را دنبال می‌کنند مفید است.

اقتصاد تحریم

نقاط ضعف:
ایراد اصلی این کتاب عدم انسجام محتوایی است. به نظر می‌رسد به دلیل عدم تسلط بر روی موضوع تحریم، و صرف تکیه بر مقالات و متون موجود خارجی در حوزه تحریم، کشکولی از مباحث مرتبط با تحریم‌ها ایجاد کرده‌اند که نخ تسبیح انسجام دهنده‌ای بر آن حاکم نیست.
این مساله در بررسی تحریم‌های اقتصادی ایران مشهودتر است. تنها چند صفحه آخر کتاب به بررسی تحریم‌های ایران پرداخته که این بررسی نیز صرفا تاریخی بوده و لایه بیرونی تحریم‌ها که همان قوانین و دستورات اجرایی باشد را بررسی کرده است.
نکته مغفول در این کتاب عدم توجه به مکانیزمهای اعمال قدرت در حوزه اقتصاد جهانی است. به عبارت دیگر این کتاب درباره موضوع مهمی که چگونه تحریم‌های اقتصادی عمل می‌کند بحثی نکرده است.
در مجموع خواندن این کتاب برای علاقه‌مندان مفید است.

  • مسعود براتی