وبلاگ مسعود براتی

این وبلاگ برای نمایش نوشته‌ها، مطالب مطالعه شده که مناسب است دیگران هم ببینند و کارهای دیگری که الان مشخص نیست ایجاد شده است. لذا مطالب و پیوندها قابل استفاده هستند.

پیوندهای روزانه
پیوندها
  • ۰
  • ۰
شب گذشته در برنامه زنده رهیافت رادیو اقتصاد مناظره‌ای میان دکتر قضاوی معاون معاون امور بانکی، بیمه وزارت اقتصاد و براتی کارشناس امور تحریم برگزار شد.

به گزارش رادیو اقتصاد، مسعود براتی کارشناس حوزه تحریم درباره نقد و بررسی همکاری های دو جانبه ایران و FATF با اشاره به سابقه این نهاد اظهار کرد: این سازمان از سال 1989 تأسیس و یکی از ذیل گروه های G7 نامیده می شود که با دغدغه مبارزه با پول‌شویی در سطح شبکه جهانی بانکی شکل گرفت و در همین مسیر نیز ماموریت های آن توسعه پیدا کرد اما پس از واقعه 11 سپتامبر، مسئله مبارزه با تأمین مالی تروریسم به عنوان مسیری جدید برای این سازمان مطرح و این موضوع به عنوان یک  ماموریت جدید به آنها محول شد ؛ در سال 2008، مسئله مبارزه با تأمین مالی فعالیت های اشاعه ای و تسلیحات کشتار جمعی شیمیایی و اتمی به عنوان دیگر ماموریت های این گروه در لیست کارشناسی های FATF  افزوده شد.

وی ادامه داد: البته از 2003، به غیر از حوزه مالی و بانکی، سایر حوزه های توسعه ثروت همانند ملک، اسناد رسمی، طلا و جواهر و ... در حوزه عملکردی این نهاد قرار گرفت.

براتی با توضیح فعالیت های این نهاد گفت: FATF یکسری استانداردهایی را تعبیه می کند و در ادبیات خاص خود به آنها "توصیه" می گوید، سعی دارد که اجرای این توصیه ها را در کشورها رصد کند ؛ طبق قطعنامه 1617 شورای امنیت سازمان ملل در سال 2005، از کشورها خواسته شده است40 توصیه در حوزه پول‌شویی و 9توصیه در حوزه تروریسم که این گروه تدوین کرده است را اجرا کنند.

وی خاطرنشان کرد: امروز 35 کشور بعلاوه دو نهاد منطقه ای یعنی شورای خلیج فارس و اتحادیه اروپا نیز به عضویت این نهاد درآمده اند و اکثر کشورهای مطرح G20 مانند روسیه، چین و کشورهای اروپای غربی و .... در این نهاد حضور دارند.

این کارشناس مسائل تحریم در ارزیابی خود مبنی بر اینکه چرا وزارت اقتصاد در تاکید همکاری با FATF هست، تصریح کرد: متاسفانه تحلیلی غلط که در دوران پسابرجام مطرح شد آن است که بانک های مهم اروپایی حاضر به همکاری با استانداردهای سیستم بانکی در داخل ایران با بهانه سیستم ضعیف و قدیم ایران نیستند و باید ایران سیستم های خود را بروزرسانی کند.

وی با نقد این نگاه مسئول داخلی تاکید کرد: اسناد موجود و دستورالعمل های وزارت خزانه داری آمریکا نشان میدهد که لیست سیاهی در خصوص ایران وجود دارد که در آن نام ۲۰۰ نفر از افراد و نهادهای ایرانی قرار دارد و اگر بانک‌های خارجی حتی به طور غیرمستقیم با افراد همکاری داشته باشند، تحریم های آمریکا را نقض کرده و با تنبیهات آمریکا روبه رو می‌شوند.

براتی افزود: از آنجایی که بانک های خارجی تنبیه های بدی را به خاطر ارتباط با ایران تجربه کرده اند و جریمه های آمریکا سابقه بدی را در ذهن بانک ها تعبیه می کند لذا آنها با احتیاط به سمت همکاری با ایران می آیند ؛ برای شروع همکاری دوطرفه عامل روانی تاثیر فراوانی دارد البته گذر زمان توانایی برطرف سازی مشکل را داراست اما باید پیام هایی که از محیط بیرونی به بانک های اروپایی مخابره می شود، پیام های روشنی باشد که متاسفانه بعد از برجام پیام های روشنی به این بانک ها ارسال نشده است.

براتی اضافه کرد: در بعد از برجام شاهد لغو تمام تحریم ها نبودیم بلکه بحث بازگشت پذیری تحریم ها از سوی آمریکا کماکان وجود دارد و حتی قطعنامه های شورای امینت سازمان ملل در مدت 60روز قابل برگشت هست که این بازگشت پذیری سریع، ریسک همکاری با ایران را افزایش می دهد.

این کارشناس حوزه تحریم با اشاره به سیاست های یک بام و دو هوای آمریکا گفت: اگر دستوالعمل وزارت خزانه داری آمریکا بررسی شود، در نگاه اول به اروپایی ها اجازه همکاری آزادانه با ایران را می دهد اما خط قرمز آمریکا اینجاست که اگر بانک های اروپایی خدمات غیر مستقیم به لیست تحریمی ارایه دهند؛ تخلف کرده و باید منتظر تنبیه آمریکا باشند.

وی خاطرنشان کرد: برجام توانست لیست اسامی تحریمی ایران را از حدود600 فرد و نهاد به 400 نفر کاهش دهد. اما هنوز ۲۰۰ نفر و نهاد در آن باقی مانده است.

در ادامه این گفت و گو، قضاوی معاونت بانکی وزارت اقتصاد درباره FATF  اینگونه گفت: بحث FATF  عمدتاً مسئله ای نیست که مرتبط با برجام باشد زیرا این نهاد حدود 25 سال پیش تشکیل و کشورها تدریجاً به عضویت این نهاد درآمدند و امروز تمام اعضای سازمان ملل به جزء کره شمالی و ایران در عضویت این سازمان هستند.

وی ادامه داد: تمام کشورهای عضو سازمان ملل، به این نتیجه رسیده اند که برای محدود کردن دامنه جرائم ارتکابی در جامعه خود باید فعالیت های جدی را نشان دهند که هیچ فردی نتواند با انجام جرم، پولی را بدست بیاورد.

براتی در واکنش به اظهارات ایشان با اشاره به اینکه FATF توصیه های دیگر غیر از پول‌شویی را هم دارد، گفت: اجرای قطعنامه های سازمان ملل که ذیل فصل 7 است جزو توصیه های این نهاد است یعنی قطعنامه 2231 یک فصل نامه ای است که در ذیل فصل 7 تایید شده است و آیا می دانید که لیست اسامی از افراد و شرکت های ایرانی که تا 8سال آینده در لیست تحریم سازمان ملل باقی خواند ماند، در این قطعنامه وجود دارد و از سوی دیگر بحث دسترسی به اطلاعات شهروندان ایرانی وجود دارد.

براتی با اشاره به نامشخص بودن ابعاد توافقی که با FATF شده است، از دکتر قضاوی پرسید «آیا پذیرفته ایم که قطعنامه های سازمان ملل را در خود کشورمان اجرا کنیم» که قضاوی گفت: تاکنون هیچ توافقی با این نهاد صورت نگرفته است، ایران باید مانند تمام کشورها بسترهای مورد نیاز بانکی را فراهم سازد تا بانک های بین المللی با اطمینان خاطر در بحث تعاملات بین المللی با ایران ورود کنند.

اما براتی گفت: تمامی بانک های اروپایی اذعان کرده اند به خاطر تحریم های ثانویه آمریکا علیه افراد در لیست سیاه باقی مانده اند و نمی توان در همکاری با بانک های ایرانی تشخیص داد که این افراد با چه کسانی در ارتباط هستند، آیا می دانید در این لیست 200 نفره نهادهای بزرگی مانند سپاه پاسداران، وزارت دفاع، شرکت های قرارگاه خاتم، بانک انصار، بانک صادرات، بانک مهر و دانشگاه های امام حسین و صدا و سیما نیز قرار دارند.

این کارشناس حوزه تحریم با اشاره به اینکه باید نوع روابط ایران با FATF شفاف شود که قضاوی گفت: امروز در کمیسیون اقتصادی مجلس بسیاری از مسائل شفاف سازی شد اما شما نباید با طرز نگرشی که دارید مملکت را به سمتی سوق دهید که صهیونیست، آمریکا و عربستان و ... حساس شوند ضمن اینکه باید گفته شود که تمامی اقدامات ایران با این نهاد به صورت عادی و فنی پیش می رود تا بانک ها بتوانند مراودات بین الملل را بار دیگر از سر بگیرند.

معاون بانکی وزارت اقتصاد گفت: این نهاد می گوید اگر پولی از خارج وارد سیستم کاری ایران شود، برای مسئولان ایرانی مهم نیست که این پول از کجا می آید بلکه طرف ایرانی تاکید دارد که در سیستم ما این منابع کاملا روشن و شفاف است و نباید بگذاریم که طرف های سیاسی با زبان فنی، ضربه های سیاسی را به ایران بزنند.

وی افزود: امروز وظیفه داریم تا منافع کشور را برای برقراری مجدد ارتباط و تعاملات بانکی دیده شود و نباید با تهمت زدن، عکس منافع ملی حرکت کرد.

قضاوی درباره اینکه طبق مصوبات مجلس شورای اسلامی، ایران به قوانین بین المللی مبارزه با پول‌شویی و تروریسم پیوسته است، اینگونه گفت: همکاری ایران با FATF تنها برای بسترسازی در راستای بهبود تعاملات بانکی است و اصلا درباره مشتریان بانکی ایرانی تجسسی صورت نمی گیرد.

براتی کارشناس حوزه تحریم با اشاره به اینکه طبق توصیه شماره 40، تمام واحدهای FIU ملزم به همکاری اطلاعاتی با یکدیگر هستند که قضاوی اینگونه پاسخ داد: تمامی اقدامات بر اساس قراردادهای متقابل بسته می شود برای مثال در اینترپل شاید قرارداد دو جانبه یا قرارداد قضایی بین پلیس های دو کشور وضع شود یا تبادل اطلاعات در چارچوب توافق دو کشور رخ دهد اما الزام اینگونه نیست که اگر به FATA وصل شویم، داده های بانکی ما به دیگر کشورها وصل می شود.

براتی با اشاره به اینکه زمانی که یک پدیده ای مطرح می شود باید تمام مزیت و مضرات آن را دید، اظهار کرد: در وهله نخست، در برقراری ارتباط ایران با FATA یک تعهد قوی سیاسی را ایجاد می کنیم که لزوما باید این تعهد اجرایی شود. از سوی دیگر طبق استانداردهای این نهاد در توصیه شماره 40 بحث همکاریهای مختلفی که کشورها با کشورهای دیگر انجام می دهند به صراحت آورده شده است که واحدهای FIU در کشورها باید زیرساختهای حقوقی لازم و اختیارات و همکاری های اطلاعاتی را با واحدهای همتراز خود در کشورهای دیگر داشته باشند و ذکر شده است که دلایل مختلف را برای عدم همکاری هیچگاه قابل پذیرش نیست.

وی گفت:سوال اینجاست که در تعریف تروریسم، ایران با کشورهای غربی از یک تعریف مشترک بهره نمی برند، شاید در مصداق داعش با آنها اختلاف نظری وجود نداشته باشد اما در مورد نیروی قدس ایران، حزب الله لبنان و ... این اختلاف نظر وجود دارد که در صورت مخالفت ایران، این اقدام از سوی ما به منزله عدم تطابق ایران با FATF  است.

وی در پایان تاکید کرد: تازمانی که در سیاست های تحریم‌های ثانویه آمریکا علیه ایران تغییری حاصل نشود، حتی اگر FATF ایران را بهترین کشور دنیا نیز معرفی کند؛ در وضعیت فعلی همکاری اتفاقی حاصل نمی شود زیرا اصل مشکل تحریم های ثانویه آمریکا است که کماکان باقی مانده است.

  • ۹۵/۰۴/۲۴
  • مسعود براتی

نظرات (۱)

سلام:
راه تسلیم نشدن به FATF چیست؟
پیمان های پولی مستقل در اینجا می‌توانند کمک کنند؟



ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی